top of page

VISIE EN WERKWIJZE

Doelstelling

De Notenboot biedt kleinschalige kinderopvang aan kinderen van nul tot vier jaar in een warme, veilige en huiselijke omgeving. Ik vind het belangrijk dat ieder kind zich veilig, vertrouwd en geborgen voelt bij ons in De Notenboot, zodat ik kan bijdragen aan een goede en gezonde ontwikkeling van het kind en dat de ouders met een gerust hart kunnen werken of een opleiding volgen.

 

In de Wet Kinderopvang (WKo) zijn vier basisdoelen beschreven die handvatten bieden voor het pedagogisch handelen in de praktijk. Het betreft:

1 Een omgeving bieden die het gevoel van emotionele veiligheid waarborgt

2 Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties

3 Mogelijkheden bieden tot het ontwikkelen van de sociale competentie

4 De mogelijkheid bieden om zich normen en waarden eigen te maken

 

Vanuit mijn visie worden deze vier basisdoelen verder belicht in mijn pedagogisch werkplan. Deze kunt opvragen via de contactformulier.

 

Visie en werkwijze

In mijn pedagogische visie en werkwijze laat ik mij inspireren door inzichten en kennis uit de antroposofie, de montessori visie en de visie van Emmi Pikler.

“Een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren verwerft een heel andere kennis dan een kind dat een kant en klare oplossing  krijgt aangeboden”

~Emmi Pikler~

 

De ontwikkeling

Ik ga ervan uit dat ieder kind een individu is met een eigen persoonlijkheid en talenten. Ieder kind heeft zijn eigen ontwikkelingsweg. Het is dan niet mijn taak om de individualiteit van een kind op te voeden, maar om deze zichtbaar te maken. De basishouding van mij is dan: wie ben jij? Wat wil jij? Wat kan ik voor je doen om je daarbij te helpen?

 

In de eerste 7– jaarsfase wordt het fundament gelegd voor de verdere 7- jaarfases. In die eerste 7- jaarsfase legt het kind in de eerste drie jaar de drie basisvaardigheden, namelijk lopen, spreken en denken. Het werken aan een gezonde basis heeft dus betekenis voor de rest van het leven van het kind. 

Maria montessori ging uit van de gevoelige perioden van kinderen. Een gevoelige periode is een periode waarin het kind een diepe interesse heeft voor bepaalde dingen uit de omgeving. Dit is het moment waarop het kind een bepaalde vaardigheid of concept gemakkelijk en moeiteloos leert. Door het kind goed te observeren kan ik zien in welke gevoelige periode het kind inzit om daar bijpassende materialen aan te bieden en zijn belangstelling te stimuleren. 

 

In de eerste 7-jaarfase staat het kind helemaal open voor zijn omgeving en is tegelijkertijd een en al beweging. Door nabootsing leert het kind de wereld om zich heen kennen en geeft het kind de mogelijk om allerlei basale vaardigheden te leren. Wat er gebeurt in zijn omgeving komt binnen door zijn zintuigen, wordt dan gegrepen door zijn wilskracht en tot uitdrukking gebracht in zijn nabootsing. Hiervoor zijn vertrouwen, openheid en verbondenheid onmisbaar. Via de nabootsing kan de basis gelegd worden op moraliteit en is effectief om de kinderen sociale vaardigheden te leren. Nabootsing en voorleven werkt effectiever dan uitleg. Ik ben me ervan bewust dat ik hun voorbeeldfunctie ben.

 

Vanuit inzicht in deze ontwikkelingsfasen en de gevoelige periodes van het kind worden omstandigheden gecreëerd waarin het kind zich in alle vrijheid kan ontwikkelen tot een vrij, gezond en zelfstandig individu. Daarbij heb ik oog voor de eigenheid van ieder kind. De omgeving en werkwijze zijn gericht op het opdoen van zinvolle ervaringen. Het kind krijgt alle ruimte en is vrij om zelf te bepalen waarmee hij wilt spelen, op welke manier hij ermee wilt spelen en hoe lang hij ermee wilt spelen. Vrij zijn betekent niet dat er geen grenzen zijn. Het kind heeft juist grenzen nodig. Grenzen zorgen voor rust, veiligheid en brengt het kind verantwoordelijkheid en respect voor anderen en voor zijn omgeving met zich mee. Begrenzen doe ik op een liefdevolle manier.

 

Natuur en gezondheid

Wij zijn een onderdeel van de natuur. Wij hebben natuurelementen nodig om te overleven. In mijn opvang zie je dat terug in de materialen en producten, maar ook in voeding en natuurbeleving.

Buiten spelen geeft de kinderen vrijheid en ruimte, de kinderen worden veel weerbaarder en leren ze zich verbinden met de natuur. In de tuin hebben we volop mogelijkheden om te spelen, maar het liefst gaan we op pad met onze bolderkar.

Wij leven met het ritme van de natuur. Zo hebben we een dagritme, een weekritme en een jaarritme, want kinderen hebben nog geen besef van tijd. Door ritme en structuur aan te brengen, geeft het de kind rust, veiligheid en vertrouwen. Ik besteed veel aandacht aan de seizoenen, jaarfeesten en rituelen. We beleven de seizoenen niet alleen buiten, maar halen het ook naar binnen. Dat doe ik onder andere met het inrichten van een seizoenstafel. De seizoenstafel is een plek in huis waar de kinderen de kringloop van het jaar kunnen volgen. Ook de jaarfeesten die in een jaar voorbijkomen en die wij met grote vreugde vieren, verwerken we erin. 

“Wanneer we de mogelijkheden van het kind en zijn zelfstandige activiteit vertrouwen en hem voor zijn eigen leerontwikkeling een ondersteunende omgeving bieden, is het tot veel meer in staat dan over het algemeen aangenomen wordt”

~Emmi Pikler~

 

Vrij spelen en activiteitenaanbod

Evenals nabootsing is het spel onmisbaar voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen hebben van binnenuit een drang om te spelen en zij komen tot hun eigen spel wanneer zij daartoe de gelegenheid krijgen. De drang om te bewegen, te ontdekken, te creëren en in beweging te brengen komt van binnenuit en wordt niet gestuurd vanuit een doel. Want hoewel de kinderen ongelofelijk veel leren door te spelen, is dit leren niet de doelbewuste reden voor hun spel. Zij spelen om te spelen. Naast de lichaamsgebonden vaardigheden, zoals motoriek en zintuigen, wordt ook de innerlijke vaardigheden geoefend en verworven. De van nature aanwezige nieuwsgierigheid en leergierigheid om de wereld te verkennen, te ontdekken en te onderzoeken wordt uitgeleefd. Interesse wordt gewekt, een diepe verbinding wordt aangegaan, concentratievermogen, doorzettingsvermogen en oplossingsgerichte vermogen wordt daarbij ontwikkeld. In zijn spel leert het kind ook initiatief nemen, leert sociale vaardigheden en het heeft zelfs een belangrijke functie bij het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen.

In mijn kinderopvang creëer ik omstandigheden waardoor kinderen goed in hun spel komen. De ruimte wordt zodanig ingericht dat de kinderen veilig kunnen spelen. Door verschillende hoekjes te creëren krijgt ieder plek zijn eigen bestemming. Bij de keuze aan speelmaterialen let ik op de veiligheid en dat verschillende aspecten van de ontwikkeling aangesproken wordt zoals de nabootsing, de motoriek, de zintuigen en de fantasie.

 

Naast het vrije spel bied ik verschillende doelgerichte en uitdagende activiteiten aan waar alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen, passend bij de ontwikkelingsfases en interesses van de kinderen. De nadruk ligt op sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische ontwikkelen de taalontwikkeling en de zintuigelijke ontwikkeling. De seizoenen, de jaarfeesten, de natuur, de prentenboeken en de kinderen zelf zijn mijn inspiratiebronnen voor het bedenken en organiseren van activiteiten rondom een thema.

 

De relatie met de ouders

De belangrijkste personen van de sociale kring rondom een kind zijn de ouders. De gezinssituatie waarin een kind opgroeit, de verhouding tot de ouders, of het kind broer(tjes) of zus(jes) heeft, de sociale kring om het kind heen, religie, cultuur en levenswijze zijn van grote betekenis voor het verdere leven van het kind. Om het kind goed te begrijpen betrek ik de ouders en zoveel mogelijk de totale gezins- en levenssituatie waarin het kind opgroeit.

Wanneer het de ouders en mij lukt om een open en eerlijke band met elkaar aan te gaan en tot een goede uitwisseling van verwachtingen en opvoedingsideeën met elkaar kunnen komen die gekenmerkt wordt door wederzijds respect, gelijkwaardigheid, en vertrouwen, kan het kind ervaren dat de kring om hem heen gesloten is. Een goede samenwerken is niet alleen voor de ouders en mijzelf prettig, maar heeft ook een positieve werking op het kind zelf. Ik benader de ouders als deskundige over hun kind. Indien ouders behoefte heeft aan advies of ondersteuning, kan ik de ouders dat bieden. Het geven van advies en ondersteuning is gebaseerd op mijn eigen waarnemingen, ervaringen en kennis

Ieder half jaar observeer ik uw kind aan de hand van een observatielijst. Eén keer per jaar, indien gewenst, bespreek ik de ontwikkeling en de welbevinding van het kind samen met de ouders. De ouders kunnen ook andere zaken met mij bespreken tijdens het gesprek. Als er behoefte naar is, kunnen de ouders altijd tussendoor een gesprek aanvragen.

Foto%2018-02-2021%2016%2005%2012_edited.
bottom of page