DAGPLANNING
In onze Notenboot......
In onze Notenboot reizen we door de seizoenen heen. Ieder individuele kind kiest zijn eigen koers, zijn eigen ontwikkelingsweg. De notenboot met zijn mast en zeil geeft ons kracht, stabiliteit, structuur en vastigheid, Het water geeft ons nieuwe inspiratie, ontspanning en energie. De zon geeft ons licht, warmte en kracht. De lucht geeft ons afwisseling, levendigheid en vrolijkheid.
Tijdens onze reis ontdekken we de schatten die de natuur ons te bieden heeft. In de herfst verzamelen we herfstbladeren, eikels en kastanjes, waarmee we knutselen en meespelen. We maken appelmoes, we bakken een appeltulband en eten we pompoensoep.
De winter geeft ons rust en als het sneeuwt, hebben we sneeuwpret. We helpen de vogels door een vogeltaart of een vogelhuisje voor ze te maken.
De lente vrolijkt ons op en komen we in beweging. We bewonderen hoe de natuur langzaam wakker wordt en hoe de natuur groeit en bloeit. We stoppen zaadjes in de grond om later de vruchten van te plukken.
In de zomer zien we dat alles volop gegroeid en gebloeid heeft. Met allerlei bloemen maken we mooie creaties, met krijtverf maken we van een saaie stoep een ware kunstwerk. Lekker met onze blote voeten het gras en zand voelen en spelen met water. We smullen van ons zelf geplukte fruit.
De seizoenen leert ons ook allerlei processen, zoals van rups naar vlinder, van zaad naar plant, van ei tot kip en van tarwe tot brood. Ieder seizoen heeft zijn eigen feesten die wij met vreugde vieren. Kerst, Maria lichtmis, Pasen, Sint Jan, Oogstfeest en Sinterklaas. En natuurlijk vergeten we de verjaardagen niet. Dat doen we met een vast ritueel. Als wij jarig zijn krijgen wij een verjaardagskroon en een persoonlijke verjaardagsring. Met z’n allen maken we muziek en zingen voor de jarige. Bij een verjaardag hoort ook een cadeau die op een bijzondere manier wordt ingepakt. Wij feliciteren de jarige en mag hij trakteren.
Wij verheugen altijd op deze feesten en kijken ernaar uit.
Het liefst doen wij alles zelf en helpen we mee met de dagelijkse werkjes in en om het huis, zoals helpen met tafel dekken, opruimen, kruimels opvegen of de planten water geven. Op deze manier oefenen we diverse vaardigheden en we vinden het leuk om deel te nemen aan de dagelijkse werkzaamheden. Het bevordert onze zelfstandigheid en zelfredzaamheid waardoor ons zelfvertrouwen groeit.
Het maakt ons niet uit van waar je komt, welke cultuur je hebt of hoe jullie gezinssamenstelling is. Bij ons mag je zijn wie je bent. Diversiteit zien wij als een verrijking. Wij kunnen juist veel van elkaar leren.
Komt uw kind ook spelen met ons in De Notenboot?
Liefs,
Alle kinderen van De Notenboot.
“ De intelligentie van het kind kan zich zonder gebruik van zijn handen tot een bepaald niveau ontwikkelen. Maar als een kind zich met gebruik van zijn handen ontwikkelt, dan bereikt het een hoger niveau en krijgt het een sterker karakter”
`~ Dr. Maria Montessori~
Dagritme
In onze Notenboot hebben wij een vaste dagritme. Dankzij een vaste dagritme en structuur weten de kinderen waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Dit geeft hen rust en veiligheid.
Bij baby’s volg ik zo veel mogelijk het ritme van de baby zelf en dat is vaak het ritme van thuis.
De dagindeling is een hulpmiddel en geen doel. Een dag kan soms anders verlopen. Hier wordt er flexibel mee omgegaan, want de sociaal-emotionele veiligheid van het kind staat centraal.
7:30-09:30
Naar de Notenboot / Vrij spelen
9:30-10:00
Start van de dag / korte doelgerichte groepsactiviteit / Fruitmoment / Verschoonronde
10:00-10:30
Kunstzinnige activiteit
10:30-11:30
Buitenspelen
11:30-12:30
Lunchtijd / Verschoonronde / Voorlezen
12:30-15:00
Slapen en Rusten
15:00-15:30
Monkeyplatter / Verschoonronde
15:30-16:15
Buitenspelen
16:15 - 17:30
Doelgerichte activiteit / Vrij spelen / Verschoonronde
17:30- 18:00
Warme maaltijd / Naar huis